Hablemos purhépecha

Héctor González Seras

Empieza como una  breve historia evolutiva del desarrollo de las pirekuas, nos dice que un señor era pastor de ovejas, cuando iba a cuidarlos, como no había música en ese tiempo, empezaba a componer cuentos y mitos o se imaginaba muchas cosas estando solo en el cerro, luego iba otro señor que también cuidaba un ganado de toros, al encontrarse en el cerro empezaron a platicar a tal grado que don Aurelio invito a don Rogelio para que le contará un cuento y él otro, entonces se los empezaron a contar, desde ahí siempre cuando se encontraban en el cerro realizaban la actividad con todo el gusto. Un  día se dijeron “porque no mejor envés de cuentos los convertimos en pirekuas comenzando por cantar los cuentos, desde luego su composición a partir de los cuentos hasta llegar a las pirekuas, ellos se juntaban para cantarlos y como no les salía bien su voz, todas las noches salían a la calle a entonarlas, luego encontraron a otro compañero que se llamaba Amado González Ruiz quien  sabia tocar la guitarra, entonces lo invitaron para que los acompañara en sus pirekuas, pero ni así les salía bien las pirekuas, porque ya tenían quien iba a tocar la guitarra pero no quien cantara bien las pirekuas, como siempre se juntaban en la calle pasados de copas (borrachos) con otros amigos, ahí salió uno que les realizó el comentario de la siguiente manera: “¡como cantan!, yo les voy a enseñar cómo se debe hacer” y empezó a cantar con ellos siguiéndolos en sus canciones, entonces don Aurelio y don Rogelio componían las pirekuas y las cantaba don Ismael y don Amado después de que ya estaba a el grupo compuesto y ya todo salía bien.

Otra anécdota reconocida de las composiciones musicales se dio cuando regresaron los tres a Comachuen donde don Rogelio le dice a don Aurelio que a ver si él iba a poder componer una canción para él. En cuanto llegaron al pueblo Aurelio les dijo a los demás lo que le había dicho don Rogelio, entonces los demás dijeron claro que vamos a poder componerle una pirekua para él y va ser dedicado especialmente para su persona. Y le compusieron la pirekua y le pusieron por nombre “PALE ROGELIO”. Después de ahí buscaron a alguien más para tocar la guitarra y escucharse mejor las pirekuas, encontrando quien iba tocar la guitarra,

Al morir don Amado, entonces quedaba don Aurelio y don Ismael, perdiendo de esta forma la participación fundamental de una guitarra, quedando truncada el grupo y como don Aurelio no tocaba la guitarra, se dieron a la tarea de invitar a otra señor, llamado Victoriano Sebastián quien cantaba, pero también se encontraron  a otro que tocaba la guitarra llamado don Filemón González, arreglándose de esta forma  la pirekua de “PALE ROGELIO”, en la primera voz era don Ismael Bautista y el acompañamiento de la guitarra, la segunda voz era tata victoriano Sebastián y el que tocaba el requinto y los adornos de las pirekuas era tata Filemón González, entonces la misma gente le puso el nombre de los “chapas”, y así surgieron las pirekuas de Comachuen.

IONTKI EIANPERHAKUA ENKA UETENAKAKSÏ PIRHEKEUCHA COMACHUENI ANAPUECHA

Uetenasïtiksï eianperhakua jimpo enka xanarani japkaksï pirhekuecha, arhisïntiksïni eska japka ma kuari karhichiri, imankani niranka exeani, eska nompe japka kustakua jimajkani, uetanasïpti uantani uenikuechani ka uantakuechani amperi enka jatasïuanka iamintu amperi enka jarhanka juataru, menteru nirasïrampti materu achati enka exeauanka k’arhiri anasïnchani, enkaksï exeperantapkaksï uetenasïptiksï uantoskuarhini jimajkani arini tata Aurelio iamani tata Rogelioni eska uetenapirinka eiankuni uenikuechani, jimajkani uetesïptiksï pireani, jimajkani isï piresïrhamtiksï enkaksï exejperantanka juatari isï, ukua usïramtiksï tsipekua jinkoni. Ma juriata arijperasïptiksï anti nompe uatapirinsï uenikuecha pirekua jimpo, jimajkani uetenasïptiksï uantani uetani uenikuecha jimpo pari nierani pirhekuechani, kunkurintasïramtiksï pari pireani jimpoka nompe kani sesi piresïramkaksï, xanaru uerasïramtiksï pireani churekua jimpo, jimajkani exestasïptiksï achati enka arikuripka Amado González Ruíz enka mitepka kustani setimani, jimajkani p’imarensï pariki pampeapirinka pireni, istku nompe sesi piresïramtiksï, peru jatsisïptiksï enka setimani kustanka peru nonema enka sesi pirepirinka, jimpoka majku kunkuriankaksï kauirichankuni materu pampirichankuni, kurantini uantakua enckaksï arianka eskaksï pinasïkapirinkaksï jisïni jorhentaka nanima jinteka pari sesi pireni ka isisï uetenani tsechankuni pireni, isï jimpo tata Aurelio ka tata Rogelio untauasïramptiksï pirhekuechani ka tata Ismael pireauani tata Amadunkuni jinkoni, tatsekua enkaksï sesi pireauanka iamintu sesi uerakuasïramti.

Materu uantakua jakajkunasïnti eska ukuecha ukurisïpti kanimanki k’uanatsentani japka taniperharani jimajkani tata Rogelio arisïpti tata Aurelioni eska ukuntapirinka pirhekuani ma pari ima. Enkaksï nientapka iretaru tata Aurelio ariasïpti materuechani ampe enak aripka tata Rogelio, jimajkani maruteruecha arisïpti eska untapirhinkaksï pirhekuani pari inte achatini. Ka isï jatsikuni pirhekuani “PALE ROGELIO” tatsekua jirinantasïptiksï materu k’uiripuni enka kustapirinka setimani ka isï sesi kurakurini, jirnantani nemanki pampeapirinka setima jinkoni.

Jimajkani enka uaripka tata Amado pakarasïramti tata Aurelio ka tata Ismael, tsïtani imani enka kustanka setimani, kachukukata pakari kunkurikua, ka jimpoki tata Aurelio nompe kustanka setimani, jamastiksï jirinantani materu achatini enka arikuripka Victoriano Sebastián enka pireanka, ka materu achati enka setimani kustanka ima arinasïramti tata Filemón González santeru sesi jatsintani pirekuani “PALE ROGELIO” jima jarasïpti uantakua uetenakuaru tata Isamael Bautista pampeni setima jimpo, tsimopuru uantakuaru tata Victoriano Sebastián imanki santeru sesi ukustanka setimankuni ka utsikuntaka pirhekuani tata Filemón González, jimajkani k’uiripuecha jatsikusïpti “chapas” isï jimpo uetenani pirhekuecha comachueni jimpo.

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